Procedure Baanpermissie

Een golfbal, ongecontroleerd geslagen in de verkeerde richting, kan aanzienlijke verwondingen veroorzaken. Om die reden heeft u als beginner alleen toegang tot de oefenfaciliteiten, waar een misslag niet veel schade kan aanrichten. Pas als u een behoorlijke controle heeft over uw slag en de bal kunt sturen waar u hem wilde hebben, zal de golfleraar u "baanpermissie" verlenen.

Naast voldoende beheersing van de slag, is het ook nodig omgangsregels (etiquette) op de golfbaan te kennen en, zeker wanneer u met anderen gaat spelen, de golfregels beschrijven wanneer je een bal mag verplaatsen, schoonmaken, wanneer je strafslagen krijgt, etc.
Een test of u etiquette en golfregels voldoende beheerst, het "golfregelexamen", is ook een noodzakelijke voorwaarde om zelfstandig de golfbaan te mogen gebruiken. Onze HCP54-commissie helpt u daarbij met lesmateriaal en proefexamens om te oefenen.

Omdat de Valkenswaardse Golfclub speelt op een openbaar sportpark, waar wandelaars en fietsers opeens in uw gezichtsveld kunnen opduiken, moet iedere golfer voordat hij/zij onze golfbaan mag gebruiken een ronde, de "begeleidingsronde", lopen met een marshal, die u wijst op de mogelijke gevaarlijke situaties. En uiteraard slaat u nooit een bal als er ook maar de geringste kans is, dat u iemand raakt.
De begeleidingsronde is verplicht voor alle (nieuwe) leden, ook gevorderde golfers.

Zo ontstaan de volgende stappen op weg naar zelfstandig golfen op onze baan (en andere golfbanen).

1) U neemt de nodige golflessen - niet-leden: lees deze aanvulling

2) Onze pro / golfleraar stelt vast, dat u voldoet aan de eisen voor baanpermissie en

• - hij vertelt u, dat u eerst een begeleidingsronde met een marshal moet lopen, voordat u de baan mag gebruiken (maar dat wist u al uit de "Informatie voor nieuwe leden", die u hebt ontvangen in het welkomstpakket met uw clubkaart en badge)
  • - hij stuurt een bericht naar de Handicapcommissie / Ledenadministratie / Marshalcommissie met de mededeling [uw naam] heeft met ingang van [datum] baanpermissie

3) De Ledenadministratie

• - registreert "datum baanpermissie" in uw ledenrecord en geeft dat door aan de NGF; u kunt uw golfstatus inzien via "Mijn gegevens" (rechtsboven elke pagina indien u bent ingelogd)
    De NGF registreert uw baanpermissie zodat ook andere golfclubs dat kunnen zien. Overigens laten niet alle golfclubs u toe met baanpermissie die u elders hebt gekregen. Uw digitale NGF-kaartje vindt u in de GOLF.NL app en onder "Mijn gegevens" op deze website.

4) Een Marshal zal

• - met u contact opnemen om een tijdstip af te spreken om de begeleidingsronde over onze golfbaan te lopen; omdat wij op een openbaar sportpark golfen, zijn er speciale aandachtspunten m.b.t. de veiligheid van bezoekers en sporters op het sportpark; pas na uw ronde met de marshal mag u de baan gebruiken, zelfstandig indien u het golfregelexamen heeft behaald en anders onder begeleiding van iemand die wél het golfregelexamen heeft gehaald
  • - na de begeleidingsronde een bevestigingsmail versturen naar Handicapcommissie met cc naar de Marshalcommissie

5) Als u het golfregelexamen nog niet hebt behaald, zal de HCP54-commissie u benaderen om dat examen voor te bereiden en in te plannen. Pas na het behalen van het regelexamen mag u - uiteraard alleen indien u van een pro baanpermissie hebt gekregen en de begeleidingsronde met de marshal hebt gelopen - onze golfbaan zelfstandig gebruiken.

Alleen met BAANPERMISSIE én behaald GOLFREGEL-EXAMEN én na de BEGELEIDINGSRONDE mag u de golfbaan van de Valkenswaardse Golfclub zelfstandig gebruiken. Onderstaand schema toont hoe u de golfbaan mag gebruiken als u nog niet aan alle voorwaarden voldoet.

Baanpermissie en dan...

Alleen met BAANPERMISSIE én behaald GOLFREGEL-EXAMEN én na de BEGELEIDINGSRONDE mag u de golfbaan van de Valkenswaardse Golfclub zelfstandig gebruiken.

Aanvulling voor niet-leden

Niet-leden: Indien u als vervolg op uw lessen bij onze pro baanpermissie wenst, terwijl u geen lid van de Valkenwaardse Golfclub bent, neemt u contact op met de ledenadministratie. U wordt tegen betaling van € 25 als lid geregistreerd voor de periode dat de baanpermissie-procedure loopt.

N.B. Ook wanneer u baanpermissie (of een handicap) heeft, mag u onze golfbaan niet zelfstandig gebruiken, doch uitsluitend als introducé(e) van een lid van de Valkenswaardse Golfclub en tegen betaling van greenfee.