Opleiding tot handicap 54

Wat komt erbij kijken voordat een beginner toe is aan het behalen van handicap 54, vroeger aangeduid als GolfVaardigheisBewijs (GVB)? Er zijn een aantal stappen die elkaar opvolgen.

Golflessen
Heeft u nog nooit gegolfd, dan neemt u eerst lessen bij de golfleraar.

Baanpermissie
De golfleraar bepaalt wanneer uw golftechniek zover gevorderd is, dat u toe bent aan baanpermissie.
Daarbij wordt u geacht de golftechniek zodanig te beheersen dat u zich op de baan voor het verkrijgen van handicap 54 kunt prepareren. Los van de golftechniek zult u enige kennis van de gedragsregels op een golfbaan (de "etiquette") en van de golfregels moeten hebben. Ook daarvoor zorgt de golfleraar. Meer informatie over de procedure...

Begeleidingsronde
Na het behalen van de "baanpermissie" wordt u benaderd door de Marshalcommissie.
Een lid van deze commissie zal u begeleiden tijdens uw eerste ronde op onze baan. Daarbij ligt de nadruk op de veiligheid voor uzelf en andere gebruikers van het sportpark. Ook wordt u op de belangrijkste local rules (plaatselijke regels) gewezen.

Vanwege die veiligheid is het bestuursbesluit genomen, dat u als nieuw lid of lid dat baanpermissie van de golfleraar krijgt, eerst een begeleidingsronde moet hebben gelopen, voordat u zelfstandig de baan mag gebruiken.

Handicap
Heeft u baanpermissie verkregen en de begeleidingsronde gelopen, dan zal uw volgende doel zijn het behalen van handicap 54.

Ten eerste moet u een theorie-examen oftewel het Golfregelexamen doen. Hiervoor meldt u zich aan bij een lid van de Handicapcommissie. Het examen is opgezet door de NGF en bestaat uit 30 multiple-choice vragen over de golfregels. Tenminste 23 antwoorden moeten goed zijn, wilt u slagen.
Voor het theorie-examen wordt een kleine vergoeding gevraagd: € 20 voor senioren en € 10 voor junioren. Voor een eventueel herexamen wordt de helft van deze bedragen berekend.

Daarna speelt u een ronde van 9 of 18 holes bij wijze van praktijk-examen. De marker (iemand, die uw punten noteert) moet een lid van de VGC zijn, dat is geslaagd voor het regelexamen. De course handicap voor uw examenronde bedraagt voor de heren 39 en voor de dames 40 slagen en de baan moet qualifying zijn. Scoort u tenminste 19 (indien u 9 holes loopt) dan wel 36 stablefordpunten (indien u 18 holes loopt), dan bent u geslaagd voor uw handicap.
Aan de hand van de scorekaart die u inlevert, berekent de NGF uw handicap. Die kan dus al meteen lager dan 54 zijn.

Na het verkrijgen van een handicap kunt u meedoen aan wedstrijden.
Voor het deelnemen aan clubwedstrijden of de dameswedstrijden (dinsdag) en herenwedstrijden (vrijdag) is een handicap verplicht, uitzonderingen daargelaten.