Golfen een gezonde ontspanning

Ook gezond bezig zijn?
        Wij hebben nu een heel
        gezonde aanbieding.

Onderzoeken onder meer in Finland, Zweden en Engeland hebben uitgewezen dat golf een zeer positieve invloed heeft op de gezondheid en de levensverwachting.

Hierbij constateerden de onderzoekers dat 55+ golfers wat betreft conditie, uithoudingsvermogen van de rompspieren, gewicht en cholesterolsamenstelling er significant beter voorstonden dan 55+ niet golfers. Het Zweedse onderzoek vertaalde deze effecten naar een 5 jaar langere levensverwachting voor golfers!

WAAROM IS GOLF NOU ZO GEZOND?
De onderstaande tabel uit een artikel van golfnation.nl helpt wellicht om de gunstige effecten van het golfen te begrijpen.

Reden

Lopen

Tijdens het lopen van 18 holes op een grote baan loop je al snel 6-8 km. Dit komt neer op zo'n 10.000 stappen. 8 km stevig doorlopen is vergelijkbaar met 5,5 km hardlopen. Daarnaast is lopen volgens experts biometrisch efficiënter dan hardlopen.

Swingen

Voor de golfswing is mobiliteit (flexibiliteit), kracht en balans belangrijk. Een goede golfswing komt vanuit je hele lichaam. Vaak goed swingen zorgt voor soepele spieren en gewrichten.

Concentratie

Voor iedere slag is uiterste concentratie nodig. Dit geeft de innerlijke geest rust. Naarmate je vaker golft, zul je jezelf makkelijker kunnen afsluiten van storende factoren van buitenaf. Iedereen weet nog zijn/haar eerste slag tijdens een golfwedstrijd. Naarmate je vaker wedstrijden loopt, zul je je makkelijker kunnen afsluiten van flight-genoten en toeschouwers.

Strategisch denken

Strategisch denken prikkelt de hersenen en draagt bij aan de verbetering van de geestelijke gezondheid. Veel golfrondes lopen zorgt voor een verbetering van de strategische keuzes die je maakt op een basis van je eigen kunnen. Ga ik over het water slaan? Of speel ik op safe en sla een korte bal?

Veel buiten zijn

Alle golfbanen zijn uiteraard buiten. Als je buiten bent kun je frisse lucht inademen en van de zon genieten (vitamine D). Dit verhoogt de energie, bevordert de calciumabsorptie en genereert celgroei.

Sociale contacten

Golf is een sport die je alleen kunt beoefenen, maar bijna altijd met twee of meer doet. Interactie met anderen verhoogt de eigenwaarde en het gevoel van geluk. Daarnaast is golf een erg sterk netwerkmiddel.

Training

Golf zorgt voor fysieke inspanning en dit is cardiovasculaire training. Daardoor krijg je een betere conditie en het kan leiden tot afvallen zoals gebleken is uit Fins onderzoek.

Ontspannen

Wanneer je na je werk 9 holes loopt zul je al snel merken dat je je werkdag totaal vergeten bent. Golf zorgt er voor dat je snel weg komt van het dagelijkse werk of de dagelijkse sleur.

Calorieën verbranden

Bij het lopen van 9 holes (met trolley) op een grote baan worden ca 700 calorieën verbruikt. Veel mensen lopen 18 holes en komen zo tot al snel op meer dan 1400 calorieën.

Een goede balans

Wanneer je een goede golfswing wilt hebben, moet je werken aan een goede balans. Door een betere balans heb je minder kans op vallen.

Ref:Golfnation.nl